zondag 4 december 2011

Team Pansj Test: 29 vs 26 // Flash vs Rush

   In deze druilerige herfstperiode waarin stillekesaan de eindejaarsfeesten naderen is de druk van de ketel. De wedstrijden zijn gereden, de klassementen liggen vast en iedereen profiteert van de nog goede weersomstandigheden om een bekke basistraining der door te sjassen. Of grat meurg van de trap te stuiken op de Flight, maar das een ander verhaal.

 Deze eindejaarsperiode levert ons ook steevast een tsunami op aan artikels van kwijlende journalisten die de laatste nieuwe velo van unobtainium hebben kunnen testen. In plaats van die teppes zomaar op hun woord te geloven heeft Team Pansj zelf het heft in handen genomen en TestAankoopsgewijs ne keer een vergelijkende test gedaan.





29 versus 26: the Truth and nothing but the Truth...

 Men neme:


  •  een gekend parcours waar het twee dagen op gegoten heeft. 
  •  2 bikers met dezelfde plaatjes op hun schoenen.
  •  mega veel wind 
  •  1 Cannondale Rush 
  •  1 Flash 29 
  •  Enorm veel modder. beide fietsen kwamen na 38 km thuis met totaal versleten remblokjes achteraan...



 Beide fietsen staan op 2x10 van Sram en een gelijkaardige (top) afmontage.

 Tijdens de rit werd regelmatig gewisseld tussen de Rush en de Flash, soms werden de beste stukken twee keer gereden met de andere fiets om goed te kunnen vergelijken.

 De Rush staat op Nobby Nic + Racing Ralph, de Flash op Racing Ralph + Python. Typische "herfst" banden op de Rush, eerder "zomerse" banden op de Flash. Pietluttig detail misschien maar zeer belangrijk verder in de test.




Zoals je op de foto kan zien heeft de 29-er grotere wielen dan de Rush. 7,5 cm groter om exact te zijn. Een wereld van verschil. 

Het eerste wat je merkt als je op de 29-er stapt is de positie. Op een klassieke 26 inch MTB zit je OP je fiets. Op een 29-er zit je tussen twee mega-wielen. Op een 26 zit je voorband een stuk van je stuur, op een 29-er lijkt het alsof je je vingers maar moet uitsteken om uw voorste band aan te raken. Die positie valt mee bij sommigen, anderen hebben er wat meer moeite mee.

Bij mij viel het mee, ik denk dat ik met beide bikes even lang zou kunnen bollen.

Het tweede:

Putain die 29-er is snel op plat en goede ondergrond!!!! Ik heb op verschillende fora gelezen dat een 29-er wordt ervaren als eerder sloom, ik weet niet met wat die mannen gereden hebben maar dit was een raket! Op een droge zomeravond de Miel Van Cauter afknallen? Op een 29-er gaan er U ni veel volgen....

Nummer drie:

Grip. Grip. Grip. Op ne Fendt 936 zetten ze grotere wielen als op ne Wheel Horse zitmaaier. Dat moet om dat vermogen op grond te krijgen. Ik zeg ni dat ik een vlotte 360 pk uit mijn benen stamp maar vandaag werd wel duidelijk dat ondanks zijn zomerse banden de Flash niet meer schoof in den drek dan de Rush die op veel aggresievere banden stond. In het beroemde Borre boske waar het wreed shite lag reden zowel mijn medetester Tom S als ik op alle hellingskes naar boven terwijl we met de Rush twee keer moesten afstappen. Tijdens de rest van de rit schoven we evenveel of weinig als de Rush. Een klein wonder als je ziet hoe het er bij lag vandaag...

 Is de 29-er dan de perfekte fiets ? 

 Nope, er zijn ook punten waar de klassieke Rush beter was:


  • Singles tracks: draaien en keren in het Borre boske maakten snel duidelijk dat de Rush wendbaarder is en zich sneller laat plaatsen in de nauwste passages. Voor de technische sterkere piloten die soms hun stuurkunsten gebruiken om het gebrek aan conditie te maskeren (zoals ik) is dit een nadeel. Vergelijk het met parkeren: ik vlam met nen Twingo rapper een gat in dan met een grote camionette...



  • afdalen: op de enkele kleine afdalingen die we vandaag deden gaf de Rush me meer vertrouwen dan de Flash. Op de Flash zit je iets meer voorover dus in een afdaling nog meer headfirst naar beneden. Vandaag was het den toer van Asse dus nergens mega-afdalingen. Ik denk dat ik in de Vogezen meer op mijn gemak zal zijn op de Rush. Toch bergaf. 

  • Slecht terrein: op slecht terrein is de Rush veel sneller dan de Flash. Ik spreek hier dan wel over echt kapot gereden wegjes waar je eerder uit uw zadel totst dan dat je snelheid maakt. Dit is hooguit 15% van de ritten in onze omstreken

Conclusie: Ga ik nu alles buiten smijten voor de Flash 29-er?

Hoe graag ik hem er ook zou bij willen, mijn garage lijkt soms al op ne mini fietsenwinkel dus als ik hem er bij pak moet er nen andere buiten. En dat doe ik niet met de Rush, ik rij er nog te graag mee en de 29-er heeft net als de Rush voor- en nadelen. Dus ga ik verstandig doen en nog niets kopen.
Ik wacht nog effe af tot de Scalpel 29-er uitkomt. :))))

1 opmerking: