donderdag 9 februari 2012

Time is no excuse !

Het meest gehoorde excuus waarom mensen niet aan trainen toekomen is TIJD. De meesten van ons zitten dan ook met een drukke job, e serieus vrouwke en nog een paar klein mannen erbovenop. Het is dan ook niet verwonderlijk dat het niet voor iedereen evident is om de nodige tijd te vinden om te trainen, zeker niet in deze barre wintermaanden. Maar er is goed nieuws => You only need 4' !!!

Zoals de meeste weten ben ik niet echt een voorstander van de blauwe zone, Fuck de blauwe zone, en geldt voor mij het principe : Short = Hard, Long = Slow. Aangezien lange LSD-trainingen momenteel niet echt mogelijk zijn moet je gewoon voor kort en hard gaan. Stop met op die rollen te kruipen voor een uur aan dezelfde intensiteit maar ga voor de intervallen. Eén van de bekendste interval-protocollen is het Tabata protocol. Wikipedia zegt hier het volgende over :

Tabata is de naam van een type intervaltraining waarbij de sporter zelf de intensiviteit van de training kan bepalen [1]. De gehele work-out duurt 3 minuten en 50 seconden en bestaat uit acht intervallen.

Dr. Izumi Tabata is een Japanse onderzoeker die een methode zocht om in een korte tijd toch een complete work-out te kunnen hebben. Met de 20-10-interval zorgde hij voor een training die in minder dan 4 minuten zorgde voor zowel een aerobe als anaerobe work-out. De bedoeling is dat men 20 seconden een bepaalde oefening redelijk intensief doet. Daarna neemt men 10 seconden rust. Dan is men weer 20 seconden intensief bezig. Dit wordt 8 keer herhaald.

De intensiviteit kan zelf bepaald worden, maar men dient ervoor te zorgen dat de intensiviteit steeds gelijk is.

Dus hoe ziet dergekijk workot eruit op de rollen of spinning-fiets :

- 10' warming-up (tijdens deze warm-up moogt ge al is kort naar het rood gaan)
- 8 x (20 sec ALL OUT- 10" rust)
- 10' cool-down

Voilà, meer is het niet. 4' workout incl warming-up en cool-down van elk 10' en in minder dan 25' heb je goed getraind. Time is no excuse anymore !

Wel wil ik eraan toevoegen dat deze intervallen maximaal moeten zijn dwz "Tegen de lesten interval moet ge half neffe ave vlo liggen!"

Watch the video


Probeer dit 3-4 keer per week te doen gedurende 4 weken in combinatie met een lange duurtraining in het weekend en je zal resultaat zien!

Remember: No Pain No Gain!

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen